tirsdag 20. mai 2014

Hvor går skolen




Hvor går skolen?

Læring er knyttet til fornyelse og forandring av handlingsmønstre. En lærende organisasjon greier å fornye sin praksis når det er nødvendig (Skandsen et al. 2011). Når det gjelder skoler spesielt, er det særlig kapasiteten til endring av undervisningspraksis som er et godt mål for i hvor stor grad organisasjonen er lærende. Funnene i forskningen på innføringen av Kunnskapsløftet kan derfor tyde på at skolene i Norge i liten grad har framstått som lærende. Når jeg tenker på hvor skolen går, tenker jeg først og fremst på endring i lærerens profesjon og ledelsens evne til å lede. Jeg har i dette blogg innlegget skrevet litt om hva jeg mener må til for å lykkes med dette.

Lærende skoler

Det er mange teorier som er publiserte for utdanning og -forskningsdepartementet Og spørsmålet er jo som oftest: Lærer elevene mer på lærende skoler? Svaret på dette spørsmålet er i følge forskningen ja, og det gis følgende kjennetegn på lærende skoler:
 

·                 En velfungerende organisasjon der lærerne føler at de er en del av et felleskap med en motiverende målsetting. Det er ikke en kultur der folk gjør som de vil.

 

·                 Høyt ambisjonsnivå i kollegiet, det vil si høye forventninger til å bruke hverandres kompetanse til å gjøre undervisningen best mulig.

 

·                 Lærerne gir gode skussmål til ledelsen. Lederne på lærende skoler er

              spesielt flinke til å belønne dyktighet, men de har også større legitimitet.
              Ledernes evne til å inkludere medarbeiderne i skolens utvikling og
              til å prioritere og bruke makt når det er nødvendig, vurderes også mer
              positivt.





Skolen som lærende organisasjon

Skolen som organisasjon, løfter fram felles holdninger i en organisasjon som en viktigkvalitet. Holdninger er vesentlige fordi de er avgjørende for hvilken kompetanse den enkelte lærer viser. Dersom en lærer har en holdning som innebærer et ønske om at alle elever skal lære mest mulig, vil læreren bruke sine kunnskaper og ferdigheter på en måte som gjør at alle elevkategorier lærer. En kan også tenke seg at når en slik lærer møter en elev som ikke lærer, på tross av lærerens kunnskaper og ferdigheter, vil denne læreren reflektere over årsakene til dette. Deretter vil læreren trolig søke ny kunnskap eller ferdighet for å lykkes med eleven.   Med andre ord så er holdninger viktige for hvilken kompetanse læreren viser (hvordan ferdigheter og kunnskap brukes), men også for i hvilken grad læreren etterstreber ny viten og nye ferdigheter. Ut ifra denne forståelsen blir det derfor viktig at en skole arbeider med noen felles holdninger dersom man skal lykkes i arbeidet med et målrettet forbedringsarbeid – felles holdninger medfører felles retning.



Nødvendig kapasitet/kompetanse

Dette omfatter både didaktisk-, pedagogisk-, ledelsesmessig- og administrativ kompetanse. Gode strukturer: Det vil si at man etablerer nødvendige strukturer som møtetid, møtearenaer, ulike støttefunksjoner m.m. som skal til for å underbygge en optimal praksis. Kultur for forbedring: Kulturen i en organisasjon har stor påvirkning på organisasjonens resultater og praksis. Dersom det ikke er en kultur for å jobbe målrettet med forbedringsarbeid, vil man ikke lykkes med å løfte resultatene selv om man prioriterer både kompetanseutvikling og etablering av gode støttestrukturer. Felles holdninger: I en organisasjon vil den enkelte aktørs holdninger påvirke i hvilken grad nødvendig kompetanse mobiliseres, i hvilken grad kulturen er åpen for endringer eller ikke og hvilke strukturer som blir etablert. Med andre ord så er nøkkelen til å lykkes med en tydelig retning på arbeidet i en organisasjon, etableringen av et sett med formålstjenlige, felles holdninger.
Robusthet: Det vil si at det finnes systemer, strukturer, en tydelig ansvars- og rollefordeling og nødvendig kompetanse til å løse både fortløpende og varige utfordringer.  Sensitivitet: I dette ligger det at; en har prosedyrer, rutiner, praksis og kultur som gjør at en oppdager og forstår mulige faresignaler. Handlingsdyktighet: Det vil si at man må kunne løse de utfordringer som oppstår. Schiefloe påpeker at dette vil kreve improvisasjonsevne da det ofte oppstår situasjoner en ikke er forberedt på. Læringsevne: I dette ligger det at man må kunne analysere egen virksomhet og hendelser, og sikre at funn i en slik analyse medfører en styrking av robusthet, sensitivitet og handlingsdyktighet.


 

Pedagogisk ledelse


The most abused educational research finding these days is this: The quality of the teacher is the single most important determinant in the learning of the student (Hargreaves & Fullan 2012). Vi har vært gjennom en periode der alle skoleresultater har vært forklart med å vise til enkeltlæreres kompetanse og der kvalitet i skoleledelse har vært lite diskutert. Svaret på dette har vært en omfattende satsing på etter- og videreutdanning uten at dette har vært tydelig koplet opp mot pedagogisk ledelse eller kollektiv læring i organisasjonen. Utover 2000-tallet har det blitt publisert en rekke arbeider som påpeker viktigheten av pedagogisk ledelse. I sin oppsummering av arbeidet med å bedre resultatene i Ontarioskolen i Canada, skriver Ben Levin; Det kan ikke bli noen varig utvikling uten effektiv ledelse (Jøsendal 2012: 59). Videre oppsummerer han behovet for å ta vekk arbeidspress fra rektorene, for å gjøre det mulig for dem å fokusere på pedagogisk ledelse. Levin og andre skoleforskere (bl.a. Robinson) trekker fram begrepet instructional leadership (oversatt pedagogisk ledelse) og dette settes opp mot andre ledelsestradisjoner – bl.a. transformational leadership  (oversatt transformasjonsledelse). 


God praksis

Ledere må kunne gjenkjenne god praksis. Noe som må kunne sies å være en absolutt forutsetning. I dette ligger det både at man som leder selv har erfaring med hvordan god undervisning skal gjennomføres, men ikke minst at man er oppdatert på ny viten når det gjelder læringseffekten av ulike tilnærmingsmåter i undervisningen. En slik oppdatering skjer ved å følge skoleforskning og pedagogisk litteratur tett, og kanskje viktigst ved å lære sammen med lærerne.



Fremtidens skole

Skole / skoleledelse og læreryrket er i stadig endring. Skolen er en verdikjede og vil måte tilpasse seg endringsprosesser, målinger og fokus på læringsutbytte i årene fremover.

Son, 20.05.2014
Matz Antonsen



Kilder:

Jøsendal 2012
Hargreaves & Fullan 2012
Kaufmann & Kaufmann 1998
Hennestad & Revang 2012
Marthinsen 2012
Hattie 2013
Dokumentet Den Gode Akershus skolen (http://www.akershus.no/)


https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Publikasjoner/Innstillinger/Stortinget/2002-2003/inns-200203-260/4/


http://www.udir.no/


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar