søndag 16. februar 2014

Ledelse og prosjektadministrative metoder


Perspektiver på ledelse:

Prestasjonene til den enkelte arbeidstager er avhengig av mange forhold. Utdannelse, ferdigheter og talent gir grunnlag for de faglige mulighetene. Mestring og oppmuntring rundt eget arbeid mener jeg er bestemmende for prestasjonene. Personlighetstrekk er viktig for hvordan man opplever omgivelsene og menneskene rundt seg. Et godt arbeidsmiljø er ikke avhengig av bare fysiske forhold men, men også stor det psykososiale forholde, jeg mener da hvordan man blir tatt vare på og opplever det sosiale miljøet på jobben. Kolleger har stor betydning for hvordan man lykkes i å utføre sine oppgaver, og for hvordan man trives sosialt på jobben. Når alle de overnevnte punktene er på plass så er det stor sannsynlighet for at det står en tydelig, synlig, engasjerende og motiverende leder.


Hva er en god leder? Øyvind Lund Martinsen  har satt opp Ledernes  7 dødssynder på hvordan en god leder ikke bør være:

For sterk dominans: Lederen vet alltid best, overdøver og overstyrer. Dette fører til at arbeidstager ikke motiveres til å komme med nye ideer, tar ikke initiativ i jobben sin. Usikkerhet og redd for å gjøre feil er også tegn på at sjefen vet best.

Lite relasjonsorientert: Lederen støtter ikke, involverer ikke. Leder prater ikke med de ansatte om oppgaver, kommer ikke med oppmuntrende kommentarer, har ingen forståelse av aktiviteter som skal utføres, motiviverer ikke støttende i noen ledd.

Selvsentrert: Lederen er egennyttig, mangler empati og lytter ikke egentlig.  Lederen har størst fokus på seg selv og sin lille verden, og kanskje ikke klarer å se at det også er andre som kan ha det vanskelig eller bra for den saks skyld. Ta ikke del i sosiale settinger. Har problemer med å se ting i en større sammenheng, og rette blikket litt bort i fra alt som har med seg selv  å gjøre.


Lar det skure: Lederen er svak i rollen, gjør ikke noe og er uinteressert. Ledere som er usikre og lite engasjerte i jobben sin har en tendens til og la alle gjøre som det passer dem. Gå og komme når de vil og gjør det gjerne selv også. Dette er meget smittsomt og skaper ett dårlig arbeidsmiljø som er ofte er preget av «kos med misnøye» blant kollegiet.   


Legger opp til for mye administrasjon: Lederen styrer gjennom regler og kritikk, «uniformerer» medarbeidere og er opptatt av avvik. En slik leder stil er det lett å falle i hvis man er usikker på hvordan organisasjonen fungerer og leder er redd for å gjøre feil. Litt typisk for lederen som vil være «flinkest i klassen»

Dårlig rollemodell: Lederen får andre til å gjøre det man ikke er villig til å gjøre selv. I form av å sette bort vanskelige oppgaver og avgjørelser. For så å legge skylden  på vedkommende hvis ting går galt.

Mangel på refleksjonsevne: Lederen ønsker ingen korreksjon og evner ikke å utvikle seg. Leder sitter i en boble og ser ikke å få konstruktive tilbakemeldinger. Leder har gjort ting på sin måte i lenger tid og ser ikke at oppgaver kan forenkles eller gjøres med bedre kvalitet. «Slik har jeg alltid gjort det, hvorfor skal jeg gjøre det annerledes»

Prosjektadministrative metoder:

 Fokus er på styring, koordinering, og leveranser innenfor tids-, kvalitets-, og kostnadsrammer. Kvaliteten på leveransen defineres i henhold til formål funksjon og brukerkrav. Erfaring og kompetanse og markedskunnskap til bransjen gir høy grad av sikkerhet for korrekt budsjettering i forhold til leveransen. Risiko knyttes til kostnader, kvalitet og tidsfrister for leveransen kartlegges og defineres. Tiltak for å motvirke risikopunkter for å inntreffe - iverksettes. Planlegging er produkt- og aktivitetsorientert.





Et prosjekt er et engangsoppdrag for å nå et klart formulert mål innenfor en gitt tidsfrist og en gitt kostnadsramme. En organisasjonsform for mest mulig effektivt å gjennomføre en oftest flerfaglig arbeidsoppgave (engangsoppgave) for å nå et klart formulert mål innenfor en gitt tidsfrist og en gitt økonomisk ramme. Et prosjekt er en tidsavgrenset engangsoppgave med et bestemt mål, med egen organisasjon og tverrfaglig kompleksitet. Et prosjekt er en midlertidig innsats for å skape et unikt produkt eller tjeneste. Klarlegge fundamentet – Målformulering. Beslutte og beskrive hva prosjektet skal resultere i. Planlegge prosjektarbeidet .Bryte ned målene i delmål og samordne aktiviteter og ressurser over tid slik at målene kan nåes med minst mulig ressursbruk Organisere arbeidet. Avklare og bestemme hvem som gjør hva. Følge opp prosjektarbeidet og periodevis registrere hva som er skjedd i prosjektet og omgivelsene og sammenholde med planer, forutsetninger og om nødvendig korrigere. Justere utførelsen, korrigere planer eller mål. Prosjekttriangelet(jerntriangelet) viser sammenhengen mellom Kvalitet – Tid – og kostnad.






Kilder:

Prosjektadministrative prosjekter, Gyldendal 1986, Svein Arne Jessen.
Perspektiver på ledelse, Gyldendal 2009, Øyvind L.Martinsen.

Dette var min andre blogg i forbindelse med mitt studie "Ledelse i skolen" på Handelshøyskolen BI.
Son, 16.02.2014
Matz Antonsen



1 kommentar:

  1. Fin blogg:) Skummelt at du beskriver "døds-syndene til en lærer".. Fare for å se hva en har gjort selv, for lenge siden selvfølgelig..;-)

    SvarSlett